18 november 2008

Tekniska läsverktyg

Satsningspengar har tilldelats mig, 50 000kr, till att köpa in läsverktyg för att främja läsning i skolan. Det har varit helt fantastiskt kul att handla för dessa pengar, att shoppa är väl en favoritsysselsättning, eller hur?

Jag har handlat Daisy-spelare, cd-spelare, cd-skivor (för bränning från Tpb), hörlurar, talpenna, talsyntes och rättstavningsprogram. Men självklart har jag även köpt en massa ljudböcker (med klassuppsättningarna som utgångspunkt) och de få engelska ljudböcker som finns oavkortade som kan passa eleverna. Pengarna gav också utrymme för att köpa in lättlästa böcker och jag har därför köpt många titlar från både Lättläst-förlaget och Hegas. En katalogdator kommer också att köpas in, vilket är ju det grundläggande för informationssökning i biblioteket.

Jag tackar Medioteket och Stockholms stad för en god ekonomisk start som kommer att förgylla elevers tillgång till läsning och användning av bibliotekets bestånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar