09 november 2008

Läslust

Åh, vad det är härligt när man läser en bok som man inte kan sluta läsa, det är verkligen läslust. Men det är också en företeelse som inte händer mig såå jätteofta, men jag läser så mycket jag kan ändå. Just är läslust 80% lust att läsa, när jag inte har nåt annat för mig, vilket faktiskt är rätt trevligt. Jag tar hand om dötid mycket mer effektivt, jag blir inte lika irriterad om jag missat tåget eller om jag behöver vänta på en kompis som är sen. Det nästan så jag hoppas att det händer, så att jag får tid till att pausa en stund och läsa ett par sidor. Förtillfället läser jag nämligen fyra böcker, vilket kan verkar mycket, men jag finner det omväxlande och inte alls komplicerat. Det är fyra helt olika böcker så jag blandar inte alls ihopa dem eller så.

På vardagsrumsbordet ligger Tore Renborg 'Mannen som älskade Yngve', en bok från 2003, som i år också kommit ut som film med samma namn. Boken handlar om Jarle Klepp, som har världens bästa flickvän och världens coolaste kompis. Tillsammans har de stora musikaliska ambitioner, tills Yngve dyker upp, den nye killen i skolan. Han är inte som andra, och Jarle faller för honom. Han kan inte låta bli att göra allt för att träffa Yngve. Jag har alltid en vardagsrumsbordsbok som är perfekt för reklampauser, vilket kan vara det mest tröttsamma som finns, sex minuter av ingenting att göra var tjugonde minut.

I väskan ligger boken som jag läser när jag missar tåget eller väntar på en kompis. Just nu är det Hisham Matar 'Ingen i världen' som handlar om den nioårige Suleiman i Libyen under Kaddafirregimen och hans liv med familjens rädslor och vardag. En politiskt roman om kärlek, svek och skam.

Innan jag går och lägger mig läser jag Haruki Marakami 'After dark'. Det är inte ofta jag, numera, läser på engelska men jag finner att det utmanande varje gång det händer. Den handlar i alla fall om en udda natt i Japan. Runt midnatt sitter Mari på en folktom diner, när en ung man kliver in. Det visar sig att mannen känner Maris syster Eri, som ligger försänkt i en slags törnrosasömn sedan två månader tillbaka. Men just den här natten händer något runt den sovande Eri. En elektrisk ström går genom rummet och det fladdrar till på skärmen till den avstängda tv:n.

Den fjärde boken som jag läser är den jag har i telefonen, just nu är det Anchee Min 'Kejsarinnan Orkidé'. Boken utspelar sig i den Förbjudna staden under Qingdynastins sista dagar. Den unga Orkidé blir uttagen till att bli en av kejsarens konkubiner. Det är ingen lyckosam tid i riket, Qingdynastin har förlorat sin vitalitet och Orkidé inser snart att det är upp till henne själv att lyckas som konkubin och att överleva innanför murarna. Att läsa ljudböcker är avslappnade när man sitter på tåget och inte orkar läsa, bokstavligt talat.

Fyra böcker till fyra tillfällen. Ingen är en bok som jag inte kan lägga ifrån mig, men alla är böcker som utmanar min läsning och på något sätt fångar mitt intresse. Däremot tar det ju tid att läsa och jag är inte en snabbläsare om jag inte medvetet bestämmer mig för att skumma igenom en bok (för att få en tillräcklig yrkesmässig uppfattning av författarens skrivstil, handling och språknivå, det jag behöver för att kunna rekomendera den till en låntagare).

Så visst älskar jag läslust, men jag tycker att den ibland är svår att finna och lusten av läsa är oftast en sysselsättning jag har när jag vill att tiden ska gå lite fortare och tillvaron är lite trist och jag vill uppleva något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar