26 november 2008

Khadras Punchpraliner

Dags för lite godis, igen. En sort som jag fortfarande förvånas över att jag faktiskt tycker om, är punchpraliner. Vad jag vet, gillar jag inte punch och inte heller choklad, men ihop blir det en mycket intressant smak, ungefär som boken Efter attentatet av Yasmina Khadra. Precis som punchpralinen är en liten godisbit med en, för mig, mycket intressant smak är Efter attentatet, en tunn bok men den innehåller mycket eftertanke och komplicitet.

Boken handlar om kvinnliga självmordbombare. Hur kommer det sig att en persson går in på ett kafé och spränger sig i bitar? Är det värre om det är just en kvinna? Det här är berättelsen om hur en mans liv, som till kropp och själ är ägnat åt att rädda liv, blir helt förstört.

Jag delar nästan alltid upp punchpraliner, lite i taget, ungefär två till tre bitar... för att riktigt njuta av smaken och så är det också med denna bok. Lite i taget för att riktigt tänka efter vad som händer i boken och hur skulle man själv reagera i samma situation. Svårt att tänka sig, då den världen är så långt ifrån sin egen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar