14 november 2008

Fredagsgodis

I morse vaknade jag alldeles för tidigt och ville inte alls gå upp. Vilket ledde till att jag började associera fritt om böcker som godis...mums! Vilken bok skulle kunna representera till exempel mitt favoritgodis Turkisk peppar eller dem där syrliga runda, rosa-svarta hårda karamellerna som faktiskt också innehåller pulver?

För mig skulle nog Turkisk peppar vara Stieg Larssons triologi: Mannen som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes. Tre böcker som jag inte kunde få nog av, sträckläste alla tre. Starka karaktärer i ett hårdsmält skal, speciellt Lisbeth Salander, som man kan inte få nog av. Eftersom innanför denna mur finns en ännu mer mental och psykologisk starkhet i form av ett ännu starkare pulver som ger mereffekt.


De syrliga rosa-salta karamellerna, som jag inte kan bestämma mig om jag gillar eller inte, vilket kanske är därför som det faktiskt är en favorit, skulle då vara Maria Sveland och hennes bok Bitterfittan. Denna bok innehåller min värsta mardröm, men ändå var boken så bra och välskriven. Huvudpersonen Sara känner sig lurad av den rosa kärleksmyten och lämnar sitt liv för en semesterresa av eftertanke och reflektion. Bittra tankar dyker upp i solens hetta och hon kan inte längre fly undan minnena av hennes mammas rastlösa diskande till hennes eget symtom av duktighetskomplex.

Hmm, jag kan se en tendens till ett mönster, hårdsmälta lättlästa böcker som har en tydlig handling men en upplevelseutmaning i karaktärernas personlighet. Det verkar vara just mitt favoritgodis, vad är ditt??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar