17 november 2008

Siddharthas lena Choklad

Alla som känner mig vet att choklad inte är en av mina favoriter, men det finns tillfällen då även jag njuter av det. Jag tror att det är för att jag behöver anandamid, ca var 15 vecka, och likadant är det med Hermann Hesse bok Siddartha. Det är en bok jag läser när jag i kropp och själ är i obalans och jag behöver tid för eftertanke och omvårdnad.

I Siddhartha tar Hermann Hesse med oss på en resa i det undermedvetna på jakt efter den innersta själen med buddismen som grundstomme. Huvudpersonen Siddhartha är en bramanpojke som har det mesta här i livet att vara glad över, men han känner tidigt att det är något som fattas. Därför lämnar han familjen och tillsammans med barndomsvännen Govinda söker han lyckan. Man får följa honom på resan då han besöker asketerna, kurtisanen och till sist den helige färgekarlen.

När jag läser boken på fel tidpunkt blir boken trist och händelselös, och chokladen smakar inte alls nåt vidare, men vid rätt tillfälle blir denna underbara bok en upplevelse och aromen i chokladen blir rik och njutningfull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar