22 november 2008

Glada änkan

Igår var jag och en kollega på Folkoperan och såg operetten Glada änkan. Ingen av oss hade varit och sett en operett förut och vi var nyfikna och såg fram emot kvällen. Operetten är en leksam musikalisk såpa fylld med humor och intriger och Suzanne Osten gör en tidsöverskridande uppsättning. Det är en smockfull smällkaramell med massor av konfetti, där traditionella samhällssymboler ställs mot varandra: I en miljön av en kostymklassisk 3/4 vals hör man toner av modern disco och breakdance a´la Jackson. Barnet ställs mot den vuxna, kvinnan mot mannen, horan mot jungfrun, det oskyldiga mot det syndiga osv.

Änkan Hanna står i valet att gifta om sig och samhällets krav ställer kärlekens vilja på spets. Frihet är indvidens kravlösa val och frågan under kvällen är: Kommer Hanna att gifta sig?

© Markus Gårder


Jag fann min första operett mycket nöjsam, men det jag inte riktigt förstod var presentationen av djuren i Hannas trädgård. Vilket budskap skulle de framföra? En tolkning skulle kunnat vara att vi alla är lika olika eller även om vi är olika är vi ganska lika ändå... Hur som helst, jag hade en mycket trevlig fredagskväll och jag tyckte om Suzanne Ostens uppsättning av Glada änkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar