24 februari 2009

Revolutionary road

Filmen baseras på Richard Yates bok med samma namn, och jag var nyfiken på Leonardo DiCaprio och Kate Winslets stora skådespeleri, som man har hört så mycket om sedan filmen Titanic. Ja, du läste rätt, hört, jag har nämligen inte sett Titanic (tänka sig...).

Filmen Revolutionary road utspelar sig i Connecticut under mitten av 50-talet, där lever April och Frank Wheeler. Ett ungt, framgångsrikt par, med sina två barn i förorten. Men under den trevliga och självsäkra ytan bubblar frustrationen, övertygade om att de vill ha ut mer av livet än sina medelmåttiga grannar. De bestämmer sig för att flytta till Frankrike, där de hoppas få utlopp för sina mer konstnärliga sidor. Nyhetens behag lägger sig och vardagen börja ta form innan de ger sig av, de plågas av att välja mellan tryggheten och friheten.

Jag tyckte filmen var jättebra, intrigen lika hemsk som hemmafruarnas situation på 50-talet och Leonado DeCaprio var helt ok. Däremot, tvärtom från alla som jag hört sett filmen, kunde jag inte relatera till Kate Winslets skådespeleri. Jag förstod vad hon ville förmedla men jag tyckte inte att hon lyckades. Om jag jämför med Angelina Jolies insats i Changeling, tyckte jag att Angelina var mycket bättre i sina ansikts- och kroppsuttryck, när det kommer sig att uttrycka känslan av inre frustration.

Boken har jag inte läst och kan därför inte jämföra bok och film, men jag antar att lite förändringar har gjorts (som det alltid görs) och att boken är bättre än filmen (som det också är i de flesta fall). Men jag lovar att posta ut om jag skulle läsa boken en dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar