03 februari 2009

Läsvecka

Igår var första dagen på skolans Läsvecka, en timme varje dag, i en vecka, läser alla på skolan samtidigt. Ramen för läsandet är en valfri skönlitterär roman eller biografi, detta för att få eleverna att läsa en upplevelseroman. Då och då blir jag avbruten i min egen läsning av elever som inte har någon bok... men annars är timmen lugn.

Själv läser jag:

Forss, Lina (2005). Vildängel
Anna Marias överklassfamilj delas i två när pappa Caesar och mamma Jenny går skilda vägar. Tillsammans med sin bror Fredrik pendlar hon mellan de två familjerna som mellan två världar. Med 80-talet följer flytt till London, privatskolor och fester. Om kärlek, förlust och konsten att bli vuxen..




Salinger, J.D. (1995) Räddaren i nöden
Detta är berättelsen om en smått alienerad tonåring, på väg mot en vuxenvärld han helst vill slippa konfronteras med, eftersom han genomskådat dess falskhet.

1 kommentar:

  1. 2009-02-04
    När jag nu är inne på min tredje dag på läsveckan och 76 sidor i boken Vildängel, måste jag nog medge att boken inte alls lockar mig. Jag tycker inte handlingen flyter jämt och som en elev sa: jag förstår inte vem som är den berättande personen i boken. Jag tycker som eleven, den är konstig och jag förstår ingenting.

    SvaraRadera