14 februari 2009

Kärleksdikt

Vad ska man säga denna dagen som är fylld av kommersiella syften, när man själv sitter ensam och intalar sig att det är en helt vanlig dag. Men i ärlighetens namn önskar även jag, att jag hade sällskap just nu. Sen om det beror på att det är alla hjärtans dag eller inte eller om jag bara är generellt sällskapssjuk denna dagen, det spelar mindre roll i sammanhanget. Dagen är en påminnelse om att ta vara på den man älskar och att ge kärlek. Hittade en dikt jag vill dela med mig av och jag hoppas ni tycker den är lika bra som jag.


"The Valentine’s day"

Alla hjärtans dag handlar om att giva kärlek,
1500-talets hov fick unga ha lottdragningslek.

Således fick slumpen avgöra vilka fick bliva par,
året ut skulle paret giva varandra ömsinta svar.

Pojkarnas plikt var att uppvakta flickorna med gåvor,
allt från små överraskningar till fagra blomsterflor.

Första Valentines-kortet skapades av Hertig av Orleans,
till sin fru när denne satt fängslad i Towern residens.

Valentine’s day är till minne av en klosterbroder,
led martyrdöden för att han gjorde vigningsseder.

Man uttrycker att kärleken övervinner allt,
således har kärleken en skyddshelgons gestalt.


Författare: Artdecograce

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar