12 februari 2009

Changeling

En mycket välgjord film, som jag rekommenderar att se. Jag hade hört att den skulle vara bra, men mer än så visste jag faktiskt inte om filmen. Jag går för sällan på bio, något som jag önskar ändra på, men av olika anledningar kommer jag sällan iväg (mest är det väl för att jag är för snål (och kanske för lat) och prioriterar mina pengar på annat, exempelvis teater). Men i alla fall, jag gick in och läste på SF:s hemsida: "Christine Collins är en ensamstående mamma vars 9-årige son Walter en dag försvinner spårlöst. En månad senare återlämnas han till den förtvivlade mamman. Men, den 9-årige pojke som återvänt är inte Walter och nu börjar Christines maktlösa kamp för sanningen om vad som egentligen hänt." (Källa hämtad 2009-02-11) . Tänkte för mig själv att den är väl en ok film att se på bio, säkert en typiskt thriller.

Men ack, vad jag hade fel. Clint Eastwood har verkligen lyckats med denna filmen, Handlingen är bra, men det är inte intrigen som gör filmen så bra. Det är känslan för miljön, trovärdigheten över 20- 30-talets L.A. och allt man hört om detta årtionde med korruption, kvinnans utsatthet och polisens övervåld. Det märks att Clintan har lagt ner mycket omsorg på detaljer i tids- och miljöskildringarna.
Det talas också mycket om Angelina Jolies prestation som skådespelarinna, om hennes chanser för Oscarsnominering och what not... Sånt där vet jag inget om, men jag tycker att hon är en fantastisk skådespelarinna, som spelar denna lugna personlighet med all inre frustration som pågår inom henne. Hennes varierande ansiktsuttryck som skapar ett djup hos karaktären fångar kvinnans roll för överlevnad i en tid då kvinnan var hysterikor och låstes in på hospitalet om de skulle göra väsen av sig. (Fotot ovan: UIP)

En bra film som är värd att se! Och är ni som mig, spelar det ingen roll om ni ser den på bio eller hemma i soffan när den kommer ut på DVD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar