24 januari 2009

Öppet hus

Det är lördag, en grå och regnig dag, och Hässelby gymnasium har öppet hus. Jag tog emot sökande elever och deras föräldrar i biblioteket och berättade om biblioteket som resurs och min ambition och hur jag vill jobba i framtiden i form av studiehjälp för eleverna. Min rektor, Eva Hoas, och jag har diskuterat möjligheten för en läs- och skrivstudio, som en biblioteksresurs, och jag håller nu på att undersöka hur man skulle kunna jobba med det. Efter att ha läst ett memo från bibliotekarien från Årets skolbibliotek 2008, Fässbergsgymnasiet, funderar jag nu på att erbjuda extra studiestöd till alla elever som önskar detta. Innan skolans början och en eftermiddag i veckan till att börja med, och att de får boka tid hos mig. Tillfället ska vara i samband med ett viss projekt, på detta sättet blir det enklare för mig att ge relevant information till den enskilda eleven. Hjälpen som jag tänkt erbjuda är studieteknik, informationssökning och uppsatsskrivning, alltså inte traditionell läxhjälp utan mer fokus på hur man studerar mest effektivt på gymnasiet och i vidare studier.

Det var en mycket inspirerande att prata med föräldrarna om deras barns studieteknik och de visade stort intresse för biblioteket och mitt sätt att vilja jobba. De elever som tänkt söka Sam-programmet visade sig mest intresserade av biblioteket och dess resurser. Även föräldrar med barn som har diagnos av något slag var också positiva till mitt arbetssätt och min syn på elevers studier och studieteknik.

En tjej sa till sin mamma:
-Synd att inte bibliotekarien på min skola jobbar så!
En annan insprirerande kommentar kom från en mamma som besökte Hässelby gymnasuim till sin dotter, som tyvärr inte var med:
-Jag blir mer och mer övertygad om att detta är skolan för min dotter.

Nu sprudlar idéerna och jag funderar även på att kanske hålla relevanta föreläsningar som kan vara till nytta för eleverna. Studieteknik på höstarna och "Att söka till universitetet", "Så är det att läsa på universitetet", "Arbetslöshet - vad gör jag nu?" och information om facket, a-kassan och andra bra saker man bör veta när man går ut skolan.

Vi får väl se, men det hade varit jätteroligt att genomföra och intuitionen säger mig att den sortens information saknas i dagens gymnasieskolor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar