15 januari 2009

Kalla kriget

Historia är inte mitt bästa ämne och jag kommer mycket väl ihåg min egen gymnasielärare i historia. Hon var en hård, men rättvis lärare som krävde mycket av oss elever, och även om jag aldrig själv nådde fram till ett bra betyg och hade väldigt svårt att få bra på proven kunde jag aldrig säga att jag inte förtjänade mitt betyg. Så därför är det en extra utmaning när eleverna har tematiserade arbeten i just historia.

Just nu är det kalla kriget som står på schemat och därför ska jag här rekommendera en bok, för alla som är intresserade av modern krigshistoria, eller vill bli, med konflikternas rent militära förlopp i fokus. Boken är skriven av Gunnar Åselius och heter Krigen under kalla kriget. Startpunkten är Negevöknen 1948 och slutpunkten Kosovo 1999. Där emellan behandlas allt från Dien Bien Phu och Budapest till Cypern och Afghanistan. Skickligt och överskådligt redogör han för vändpunkter i det sena 1900-talets historia. Boken är dessutom överdådigt illustrerad och innehåller ett stort antal kartor med pilar inritade för att ange fronter och truppförflyttningar. Jag vill inte mygla med att jag har skrivit denna fakta själv, utan den kommer från en recension av Kim Salomon, publicerad 070831 av SvD, där kan du också läsa mer om boken.

Jag finner att historia är ett ämne som jag bli mer och mer intresserad av ju äldre jag blir. Enligt en lånagare jag träffade en gång var detta inte något ovanligt, och det känns skönt att veta att jag inte är ensam, i min ålder (som hon uttryckte sig) om att inte kunna väsentliga händelser i världshistorien. Men det man inte vet, kan man bara bättre på :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar