14 januari 2009

Fem gånger gud

August Strindberg inspirerar Jonas Hassan Khemiri och det är också utgångspunkten i hans Fem gånger gud. Den handlar om dramaläraren Rolf som vill sätta upp Strindbergs Ett drömspel men hans elever vägrar. Istället bestämmer de sig för att fylla scenen med sina egna drömmar. Alla ges chansen att spela Gud. Roll blir identitet och dröm blir verklighet. Vad händer när en person får makten att ändra på sin egen verklighet och sina egna tillkortakommanden?



- Min pjäs handlar mycket om drömmar. Och om hur man kan använda ord för att bryta sig fri från strukturer, säger Jonas i en intervju med DN (pulicerad 2008-09-08)

Jag tyckte om Fem gånger gud, det finns många psykologiska vinklar som är intressanta och jag tycker att Khemiri har fångat dagens ungdomsverklighet på ett sant och verklighetstroget sätt. Däremot saknade jag det mångfacetterade djup som fanns i hans första pjäs Invasion, som jag tycker är mycket bättre. Invasion har nypremiär på Stockholms Stadsteater i år, så håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar