11 december 2008

Tobakens barn

Idag har jag haft min första projektinriktade informationssökningsundervisning, vilket var kul, men jag var nervös, och det blev mycket improvisation beroende på hur mycket eleverna själva kunde angående att söka i databaser och på nätet. Jag tror dock att det gick bra och att eleverna uppskattade min lilla lathund med tips på böcker, länkar och artiklar. Projektet handlade om Tobakens barn med ett samhällsperspektiv. Det är Plan Sverige som tillsammans med A Non Smoking Generation har tagit fram utbildningsmaterial som ger elever insikter och kunskap om tobakens konsekvenser i utvecklingsländer. Materialet tar ett helt nytt grepp om tobaksfrågan, med fokus på ekonomi, politik, miljö, etik och mänskliga rättigheter. Vill du veta mer läs på hemsidan www.tobaccoschildren.org.

2 kommentarer:

  1. Ett viktigt område. Om rökning skulle ha "uppfunnits" i dag så skulle det aldrig bli tillåtet, men det är ju en kulturinstitution i sig.

    Det riktigt sura är att EU lägger ner pengar på att bekämpa rökning å ena sidan, å andra sidan ger de bönderna som odlar tobaken mycket mer pengar i bidrag. Fast de stora marknaderna är ju inte EU längre, det är utvecklingsländerna.

    SvaraRadera
  2. Kul! Så klart det gick bra! God improvisationsförmåga gör susen! Vi kan väl fixa ett möte efter jul? Det vore kul att höra hur allt löper på... Tack för inbjudan också. Vi kommer.

    Hoppas julhelgen blir skön! /Elin

    PS jag bloggar också numera :)

    SvaraRadera