06 december 2008

Inferno

En kär kollega och vän, från Upplands-Bro bibliotek, går i pension och vi bjöd ut henne på ett besök på Strindbergs museum. Det var trevligt att lyssa på den kvinnliga guiden som berättade om Strindbergs liv och verk. Guiden arbetade på museét som intendent sen många år tillbaka och hon var mycket kunnig och duktig på att läsa av vilken grupp hon hade framför sig och samtalade till. Ett mycket angenämt besök.

Efteråt käkade vi mat på Inferno, som låg runt hörnet. Och besöket där är väl något av Strindberg själv, vi undrade om han inte spökade lite för oss...

Vi hade förbeställt innan från menyn som låg på deras hemsida, men det visade sig att den menyn inte längre var aktuell, utan de hade enbart en julmeny. Jag som inte alls tycker om julmat hade då lite svårt att bestämma mig för vad jag skulle äta. Servitrisen kom och skulle ta drinkbeställningen men vi fick ingen drinklista...? Jag frågade vad de hade och hon svarade: Allt. Hm! Det lät inte så troligt, så jag frågade om de inte hade en drinklista? Vilket de så klart hade.

Under denna tiden stördes vi kontinuerligt av personer som gick in från nödutgången där vi satt, vi undrade om de inte kunde låsa den dörren, men det gick absolut inte. Vilket senare faktiskt gick, inte för att komma ut men från att komma in, och då slapp vi springet i alla fall.

Jag beställde i alla fall ny mat, en förrätt och en huvudrätt. Men ett missförstånd ägde rum och jag fick inte alls vad jag beställde... Förrätten var så där men den gick och äta, fast jag inte är så förtjust i sill. Huvudrätten blev då inte heller vad jag väntat och jag tappade aptiten och kände inte för att äta något alls. Jag koncentrarade mig på sällskapet och hade en jättemysig och trevlig kväll och vinet var i alla fall gott.

Vi skrattade och skojade om kvällens inferno och inte kommer vi glömma denna kvällen i alla fall. Ett par av oss tog dessert, och jag kan faktiskt rekommendera deras chokladsoppa med päron, innan vi gick vidare till Pressklubben och fortsatte vår trevliga kväll med en Kwak i handen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar