31 december 2008

Gott Nytt År!

Sitter här på nyårsafton och står inför en mäktig utmaning. I många år nu har jag sagt att det enda jag vill på nyårsafton är att bara ta det som en vanlig dag och gå och lägga mig tidigt. Iår jag har chansen! Men vad händer när man är ensam på årets sista festdag? Man får en bitterljuv känsla som är dubbelsidig, av den sociala samhällskulturen får detta inte hända. Om det händer är det för att man inte har några kompisar, man är ensam och misslyckad i den sociala sfären.

Men är detta sant?

Så klart det inte är, men oavsett om det är ett medvetet val och en önskan jag haft i många år, känns det verkligen så. Det är så tydligt i hela min kropp att den skriker: LOSER! Kom igen, tigg dig in på nån fest, kryp på bara knän, gör vad som helst, du kan inte vara ensam på nyårsafton!! Kanske ändå ska ringa syrran och fråga om erbjudande fortfarande står kvar, att fira med dem... All denna ångest, när det enda jag vill är att ta det lugnt och känna mig helt i harmoni inför nästa års utmaningar.

Men som Askungen säger:
Vad är en bal på slottet? Den kan ju vara förfärligt trist… eller alldeles, alldeles underbar!

2 kommentarer:

  1. Gott Nytt År själv!!

    Dagen efter dagen året före - så kan man ju beskriva den 1:a januari. Är själv rätt trött då jag bara sovit i 4,5 timme och magen känns lite uppsvälld - kombinationen av alkohol, japansk mat, kaffe, tårta och godis är inte det bästa. Jag var i alla fall på en social tillställning (20:00 till 03:00) och det känns som om att jag är rätt "lyckad".

    Så i år var jag "lyckad enligt den sociala normen". Men om min vän inte bjudit hem mig till hans lägenhet hade jag faktiskt hellre valt att stanna hemma själv i stället för att gå ut på en stökig klubb inne i stan. Fylla, bråk, gråt, krossat glas och allmänt stökigt kan ses som tecken på en bra fest - men det är faktiskt rätt jobbigt.

    Så balen på slottet måste inte vara den lycka som man kan tro; många som gick på "balen" i går mår antagligen väldigt dåligt just nu. Antagligen pga alkohol eller pga sådant som hänt under natten.

    Jag hoppas att du hade en harmonisk kväll och vaknar med blicken mot framtiden. Och precis som du sa; "Lev i nuet". Framtiden är precis NU!

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt, jag kan inte annat än att hålla med dig. Jag hade en jättemysig kväll igår med mig själv som sällskap, vilket inte är så dåligt eftersom jag är så trevlig :-) Nej, skämt å sido, jag trodde att det skulle vara mycket jobbigare men det var precis tvärtom. Så skönt och mysigt med pannkakor, godis, film och tända ljus. 2009 började riktigt bra!

    SvaraRadera