01 november 2009

Höstlov: jobb

Det har varit en omväxlande arbetsvecka. Några dagar har jag slutat tidigare för att ta ut lite lästimmar, mest för att det varit lugnt på jobbet eftersom det inte varit några elever i skolan. Jag passade på att läsa lite ungdomsböcker som skolan har som klassuppsättningar. Jag ägnade en av kvällarna åt att läsa Go ask Alice av en anonym tjej.

Boken är i dagboksform och handlar om ett drogmissbruk som börjar harmlöst med en fest och inställningen att man måste ju testa för att veta. Tjejen kommer från en bra familj, med föräldrar som älskar sin dotter. Hon lever ett normalt tonårsliv, man får ta del av hennes tankar om familjen, killar och skolan. Det första ruset är förvirrande när hon blir överraskad på en fest med att leka "gömma nyckel", en lek som går ut på att sju av tio drycker är spetsade med LSD. Rusets lugn går snabbt över till rastlöshet, spänningen växlar mellan totalt utslagen till en jakt efter mer och till slut rymmer hon hemifrån och är helt nere i träsket. Det är en bra tonårsbok, man kommer lätt in i boken och den har många tänkvärda poänger som att vem som helst kan faktiskt blir beroende och utslagen i samhället. Omvärldens totala blindhet, men å andra sidan hur ska man upptäcka den när den är så långt ifrån ens egen verklighet? Dagboken är tjejens hopp och överlevnad, en kamp om att komma tillbaka till familjen, lyckan och verkligheten.

Förutom att veckans läsning har jag parrallellt jobbat inför tre projekt som har sin start nästa vecka. Jag har under ett par veckor arbetat fram ett underlag för informationssökning för eleverna. Projekt 1 baseras på DNs nutidsorientering och jag har utökat frågorna men följdfrågor om olika information som de ska leta fram utifrån svaren på frågorna. I veckan har jag finputsat det till en lektion som jag ska ha imorgon, måndag. Det ska bli kul!

Projekt 2 tar sin början på tisdag, vilket har lett mig ut på jakt. Jag har ju kunnat gå från jobbet på dagarna för att besöka både Sthlms stadsbiblioteket och Internationella biblioteket. Projektet går ut på att översätta berättelser från orginalspråk till svenska och dessa ska sedan sättas upp på skolan, så att de andra eleverna ska kunna ta del av deras kultur under en kommande Läsvecka som vi planerar att ha på skolan i februari. Klassen vars elever talar främst somali, med några undantag som pratar arabiska, fann jag det lättare att hitta somaliska berättelser som är översatta till svenska än arabiska, som är ett jättestort litterärt språk. Det visar sig finnas mycket svenskt översatt till arabiska men icke tvärtom, vilket är en skam tycker jag. Det slutade med att vi fick kompromissa lite och använda de turkiska berättelserna om Nasreddin Hodja som även finns på arabiskan och är översatta till svenska. Jag fick fantastisk hjälp från mina kolleger på Internationella biblioteket, tack!

Sista projektet som upptagit min vecka är att leta fram fakta om olika musikstilar kopplat till dess ungdomskultur, från 1950-1990, och detta tillsammans med musikindustrins utveckling. Jag upptäckte att det finns hur mycket om olika musikstilar iform av musikfiler, recensioner av plattor och biografier av musiker men att hitta kvalitativ historia om de olika musikgenrerna var lite knepigare. Jag kontaktade Svenskt rockarkiv och fick både tips på avhandlingar och en etnolog som specialiserat sig på musikungdomskultur, vilket ledde mig till Statens musikbibliotek. Passade även på att låna till mig lite musikböcker när jag ändå var på Stadsbiblioteket.

En lugn höstlovsvecka på jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar