29 november 2009

Adventskonsert


Hade äran att bli tillfrågad av en kollega om jag ville gå på Adventskonsert och jag tackade jag. Adventskonserten i Blå hallen på Stockholms Stadshus igår var ljuvlig.

Den enda gången jag sett Blå hallen är på tv, när det är Nobelfest och man ser alla kungligheter, viktiga personer i historien och så klart all serveringspersonal och man sitter på helspänn och hoppas i sin tysthet att någon ska trilla.. Opps, så klart att man inte vill... Och nu satt man där i denna stora makalösa sal. WOW! Enligt Stockholm Stads hemsida var tanken var att salen skulle bli blå, men arkitekten ändrade sig och behöll det röda teglet. Men vid det laget var namnet Blå hallen så etablerat att man behöll namnet.


I Blå hallen finns också en av Nordeuropas största orglar med cirka 10 000 pipor och 135 stämmor. Och vilket ljud det finns i denna sal, underbar akustik. Otroligt pampigt när organisten Mats Ericson spelade och körerna sjöng. Fyra körer som gör denna kväll möjlig, Stockholm Singers, Kammarkören Svenska Röster, Stockholm Musikgymnasiums Kammarkör och Kör från Stockholms Musikgymnasium. Vilka röster i dessa körer, man fick gåshud när sopranerna sjöng ut i höga toner med basrösterna som en motpol och altrösterna som fyllde ut och höjde sångerna till taket. Körerna utnyttjade salen genom att i slutet ställa sig runt publiken längs väggarna, och uppe på balkongen, vilket jag försått är tradition på advetskonserterna. På detta sätt blev musiken i stereo och man kunde urskilja stämmorna och höra detaljerna i sångerna.

Underbar konsert och det enda som man kanske skulle kunna säga som kritik är väl att solisterna Josefin Nygren och Michael Blomqvist gjorde inget större intryck. Josefins röst var vacker men späd och fyllde inte ut denna underbara sal med sin röst och det var synd att O helga natt inte framfördes som en klassisk version av Michael. Den görs bättre av en manlig ensam röst som i sin enkelhet gör den så vacker. Något som däremot var kul och spännande var jazzversionern av Wexford Carol som framfördes av Joakim Holgerssons Little Big Band.

Jag är glad att jag fick börja årets julmånad (ja, nästan i alla fall) med en adventskonsert som sätter stämningen inför julen, en konsert som förstod balansen mellan tradition och nyskapande och att jag fick chansen att besöka denna historiska och pampiga sal, Blå hallen.


Foto: Habanera Produktion AB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar