04 oktober 2009

Prinsessa


Teresa Fabik är tillbaka med en underbar film, Prinsesssa. Hennes förra succéfilm Hip hip hora var inte en film jag tyckte var så bra, och jag hade därför mina tveksamheter om hennes nya. Men jag kunde inte ha mer fel, Prinsessa är en underbar varm film om drömmar, att ta risker och att hitta och våga vara sig själv i en värld fylld med normer och fördomar.

Maja bor i den lilla staden Alingsås och hon har stora drömmar om att bli skådespelerska och hon är duktig på att leva ut roller och leva sig in i olika karaktärer. Men hon tar också plats, både fysiskt och på scen. Maja är en överviktig tjej på 18 år i en skolvärld grym mot dem som inte är följsamma för det "normala". På en bröllopsfest träffar hon dokumentärfilmaren Erika Sohlman, en tjej som tar lite för lite plats i filmvärlden och har därför fastnat och är långt ifrån den karriär som hon drömmer om. Sida vid sida lär dem känna varandra då Erika filmar Majas vardag och tankar.

Det bästa jag gillar med filmen är att den får en att tänka på hur svårt livet är men med mod, styrka och integritet kan man övervinna svårigheter och motstånd. Vänner är en gåva som man ska ta hand om, de finns där så länge du uppskattar dem och när misstag görs går det att förlåta om man har modet att våga lägga ner sin stolthet och sitt ego. Tänk på vad du gör mot dem du möter, det kan göra skillnad mellan glädje och sorg. Det är en riktig feel-good film, som ger en hopp om en mer human värld där udda och unik är lika ok som populär och normal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar