25 november 2009

Utanmyrens vårfrost

Man kan inte alltid läsa bra böcker och två av dessa är Utanmyr av Sofia Nordin och Vårfrost av Anna Ehn.

Utanmyr handlar om en Johanna som kommer ny till ett kollektiv på landet. Hon känner sig varmt välkommen i kollektivet och hon börjar trivas med lugnet och skogen. Men efter ett tag börjar hon ana att allt inte står riktigt till, på våningssängen över henne står ett namn inristat och när hon frågar uppstår det spänningar och tysthet bland de andra. Detta är upptakten till hemligheter och outredda händelser som hänt i kollektivet i det förflutna.

Vårfrost är en bok som handlar om anorexia, vad är det som påverkar en tjej till att börja räkna kalorier? Klara är tolv och tävlingssimmar, boken är skriven ur hennes perspektiv och man får läsa om pressen att prestera.

Två böcker som jag vill tycka om dem, eftersom ämnena är intressanta. Jag hade hoppats att de vore något att rekommendera till eleverna. Men jag fastnar inte alls, båda böckerna är långsamma i sin intrig och man tappar intresset efter ett tag. Jag slutade läsa och sedan läste jag de sista kapitlen innan jag gav upp böckerna helt. Trist, men man kan ju inte gilla allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar