29 mars 2009

Slumdog Millionaire

Självklart har jag nu även sett Slumdog Millionaire, i mitt marathon av biofilmer på sistone. Och eftersom jag är för lat att skriva handlingen med egna ord, lånar jag dessa av Filmtipset:

Jamal Malik, en 18-årig föräldralös kille från Bombays slumområden, är bara en fråga ifrån att vinna 20 miljoner rupier i den indiska tv-versionen av"Vem vill bli miljonär?". Men när programmet tar paus arresteras han, misstänkt för fusk. Ingen tror att han, en pojke från slummen, ska veta de rätta svaren. Desperat försöker Jamal bevisa sin oskuld och för varje fråga kommer det fram en fascinerande historia om hans liv på gatorna, om människorna som korsat hans väg och, inte minst, historien om Latika, flickan han älskat och förlorat.

Filmen, som är baserad på Vikas Swarups bok Q and A, går i Harlekeins kärlekstecken med indisk Bollywoodstil. En fotografisk miljöskildring, som förstärks av bakgrundsljudet från stadens buller och folk som lever i Bombays fattighet och barns utsatthet och överlevnad. En stark otäck samhällsskildring förpackat i Bollywoodsgenrens rosa skimmer. Jag antar att denna genre är en överlevnads- och verklighetsflykt-baserad nödvändighet i ett så fattigt land som Indien. Om man inte har drömmar och hopp, kan man lika gärna ge upp. Det finns en klassresa i filmen, där vänners vägar går isär men där kärleken består. Jag tyckte bra om filmen, den är helt klart sevärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar