31 mars 2011

Sociala medier i klassrummet

Igår var jag på en föreläsning med ett par av lärarna på mitt jobb om hur man kan arbeta med sociala medier i skolan. Detta inför nya skolreformen ht-11, där det står (av mig fritt beskrivet) att eleverna ska kunna använda sig av olika medier och dess användningsområden.

Ena föreläsaren var Anette Holmqvist som arbetar på Skolverket. Hon berättade utifrån grundskoleperspektiv. Hennes tips var bland annat att skriva bloggstafett, där man då låter en känd författare skriva första kapitlet och sedan låter man eleverna ta över skrivandet. Läxbloggar för diskussioner och läsprocesser, där man lägger ut alla läxor och information till eleverna. En Twitter uppgift kan vara att låta eleverna kontakta våra politiska representanter och följa deras politiska inlägg. I Årsta har man även låtit eleverna göra pedagogiska filmer, som sedan läggs ut på Youtube, de kallar projektet Kunskapshubben.

Andra verktyg:
Google docs - dela dokumnet
Doodle - boka möten
Slideshare - dela ppt
Delicious - spara och dela länkar
Netvibes - omvärldsbevaka
Glogster - göra affischer
Wordle - göra ordbilder
Animoto - göra kortfilmer

Andra föreläsaren var en svensk lärare Kristina Alexanderson som är mycket aktiv med sociala meder med hennes elever på gymnasiet. En av hennes poänger är att internet och sociala medier är inget nytt och det är helt självklart i barns och elevers värld. Hon har haft lite olika projekt och uppgifter med sina elever.

Bokbloggar: eleverna bloggar om olika böcker som de gemensamt läser. Meningen är då att eleverna även ska skriva för en extern publik. "Bloggen ska vara ett litterärt samtal av intresse både för de som aktiv deltar i bloggskapandet samt för de som är allmänt intresserade av modern litteratur eller litteratur i allmänhet och som vill följa ett litterärt samtal och hur det utvecklas."

Arbeta med upphovsrätt och bilder: Genom Creative Commons och Flickr kan eleverna lära sig hur man lägger ut och publicerar bilder utifrån upphovsrätten. En uppgift var då att de skulle hitta en bild som talade om hur det var att ha Kristina som lärare och sedan skulle de förklara varför de just valt den bilden.

Twitter blir mer och mer populärt och en uppgift som Kristina gjorde med sin elever på Twitter, var att de skulle twittra samtidigt som de hörde ett sommarpratsprogram. Istället för radioprogram kan man ju byta ut det mot vad som helst, exempelvis en film eller ett längre youtubeklipp. Med Twitter kan alla säga sin mening när de vill uttycka den, utan att behöva vänta på att någon annan ska prata klart.

Facebook tog så klart också upp, och exempel var då att marknadsföra ett UngFöretag. Nämndes gjorde också diskussionen om man ska vara vänner med sina elever eller inte. Slutsatsen där var att det var upp till var och en lärare hur man ställer sig till det.

Det var ett ok seminaretillfälle och jag är nöjd och mina två lärare som jag bjudit in var också rätt nöjda. Inte allt är ju nytt men några idéer fick lärarna med sig och det var intressant för mig att veta lite idéer som man kan göra rent pedagogiskt och vad som kan hända i klassrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar