27 oktober 2010

Triumf och tragedi

Var på en spännande mix av opera och poesi av hip-hop poeten Daniel Boyacioglu. Han har nu gett sig in på en främmande bana i form av ett en-timmes liberetto på Kungliga Operan. Som musiksättare har han Paula af Malmborg Ward och i rollerna ser vi Marianne Hellgren Staykov och Karl-Magnus Fredriksson.

Librettot handlade om en idrottsman som är på väg ner från sin karriär, där han försöker leva med sin träning och med att leva med den tomhet som skapas när strålkastarna släcks och ovationerna tystnar. Hans ensamhet sätter spår i hans partner, där kommunikationen hemma blir tystare och tystare, tills den skriker av tomhet och ensamhet.

Det var intressant att se en ung ny poet med utländska bakgrund ge sig på operagenren, som har sin traditionella formella stil, med nya moderna uttryck och språk. Han skulle dock också kunnat utmana de traditionella könsrollerna i operan, men jag antar att han ville ha dem kvar och utmana språket i stället.

Jag har sett Daniel en gång tidigare, på Parkteaterns scen, där han själv hade musiksatt sina dikter. Den gången tyckte jag inte alls om hans föreställning, och detta bekräftades igen. Jag är inte fan av Daniel Boyacioglu, men jag beundrar det han vill skapa och att han utmanar både sig själv och den kulturella struktur som vi är vana vid att röras oss inom.


Foto: Hans Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar