21 december 2009

Resan ner till skåne, del 1

Så var man på väg igen... ner till skåneland, utomlands, zoega-land, ja, kärt barn har många namn. Helgen ägnades åt att städa i förebyggande syfte, eftersom jag hatar att komma hem till ett ostädat hem, efter att ha varit borta en längre tid. Dessa dagarna fick mig att koppla bort en del av jobbstressen jag har haft de senast veckorna. Så nu ser jag fram emot att komma hem till föräldrarna och fira en förhoppningsvis vit jul, för en gång skull. Men det gäller ju att inte ropa hej förrän man kommit över bäcken... sist jag hörde fanns det risk för plusgrader och regn på julafton, och skulle man bli förvånad... njä, kanske inte speciellt, men besviken kommer jag bli trots det.

Snöväder är vackert på många sätt men det kan ju också ställa till det en del, i alla fall när man ska ut och resa. Men ibland har kroppen ett inbyggt försvar, i alla fall, känns det så. Imorse vaknade jag ganska mycket för tidig och jag kunde inte få ro att somna om. Så det var ju lika bra att stiga upp och börja dagen med det lilla jag hade till frukost, har käkat ut kylen eftersom jag inte ska vara hemma på en vecka. Käkar som vanligt framför tvn och småslö tittar på dåliga amerikanska serier och jag zappar emellan. Så blir det reklam igen och jag zappar vidare.. hmm.. tv4 nyheter... lokalnyheterna... hm, det kan ju vara intresserant. kollar lite men dem är precis slut och jag ska precis zappa vidare när de börjar presentera lokaltrafiken. För alla som inte vet hur den presenteras, så berättar dem alltid kollektivtrafiken sist och vägar in och ut från Sthlm först, men inte idag, Strul på att pedeltåg, pga av vädret som frusit fast växlar och sånt och massivt vagnfel på samtliga pendeltåg... Åhh, skit, jag som har ett tåg att passa idag. Kollar på klockan och tänker, ska jag gå nu, en hel timme innan jag egentligen tänkt gå hemifrån, eller ska jag chansa.. ?? Chansa är kanske inte det bästa när man har en lång resväg och betalat en bra slant för den också... jag går nu och så får jag väl sitta på centralen i stället och vänta, men då vet jag i alla fall att jag kommer med tåget.

När jag kommer ner till stationen, är tågen ca 40 minuter försenade, jag går fram till en man som jobbar på sl och frågar hur lång tid det tar att åka in till stan med bil, i fall det är så att jag måste ta en taxi in till stan för att hinna. Men han var inte så trevlig, svarade lite snorkigt att det visste han inte. Jag tänkte, skit, vad ska jag göra nu, men jag hoppades att ett tåg skulle komma, men blev mer och mer nervös av ankomsttiderna som förändrades hela tiden. Skulle precis ringa taxi, när de ropar ut i högtalarna att tåget till Sthlm och Västerhaninge är på väg in till perongen. Vilken tur man kan ha :)

Resten av vägen gick bra, och jag kom in till centralen en halvtimme innan mitt X2000 skulle gå, vilken gjorde att jag hade tid att i lugn och ro gå inom pressbyrån och handla nåt att äta på tåget. Jag passade också på att ge bort min SL-kort, som jag hade en vecka kvar på. Tycker det är så onödigt att det inte kommer till användning, så jag brukar lämna in bort det gratis när jag åker iväg om det finns dagar kvar på det.

X2000 gick som det skulle från centralen och nu sitter jag här halvvägs och är smått yr.. lyckas alltid få plats så att jag åker baklänges... så jag kommer väl gunga hela kvällen... :P

Ska bli skönt när jag är framme... vänner och familj i skåne, vi ses snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar