21 september 2009

Così fan tutte

Fick tillfälle att se Così fan tutte för andra gången och även denna gången var uppsättningen en modern tolkning. Jag brukar inte gå och se opera, även om jag gillar klassisk musik, dels beror detta på att det kostar lite mer + att jag inte har så många vänner som gillar opera.


Första gången jag såg Così fan tutte var på Orionteatern, med mingruppen Projektors, där varje musikaliskt nummer var en scen. Jag kommer ihåg att jag tyckte den var rolig och musiken var bra, uppsättningen (regi: Lars Rudolfsson) var ju då mer koncentrerad för teaterscen än på själv musiken, men jag gillade den jättemycket. Recensionerna var blandade och SvD skrev bland annat: "Orionteaterns Così fan tutte kan ses av den som är nyfiken på något nytt."

Därför blev jag nyfiken på hur det skulle vara att gå och se den på Kungliga Operan, där dominansen ligger på musiken istället. Men jag blev faktiskt besviken på uppsättningen som är regisserad av Ole Anders Tandberg.
Tyckte den var tramsig, överdriven och överspelad, och därmed tycker jag visst helt tvärtom än både DNs och SvDs recensenter... Musiken och sångprestationerna var det som höll mig vaken, vilket jag är glad över på sätt och vis, med tanke på var jag befann mig.

Fotograf: Mats Bäcker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar