10 juni 2009

Glass i solen

Jag har börjat få en förkärlek böcker som, i mitt sinne, är språkligt vackert, lent och melodiöst. Första boken jag läste som var på detta sätt var Magnus Nordins Syskonen, som blivit en personlig favorit. Nu har jag läst en till av denna kaliber, jag talar om Alessandro Baricco och hans bok Silke. Boken handlar om Hervé Joncour, som finansierar en hel by, Lavilledieu i Södra Frankrike, med silkesmaskar från andra sidan Medelhavet. Men en farsot drabbar detta område och hans resor leder honom till Kina för att få tag i friska silkesmaskägg. Hervé lever på en resa om året, men denna resa sätter hela hans äktenskap på spel. Det är en bok om kärlek och tålamod. Hans enkla och avskalade stil skapar en oförväntad fyllighet och man njuter av varje upprepande ord som en glass en varm sommardag, efterlängtad och familjär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar